consiouz logo blauw bm donker

Slaap meten met je Apple Watch

Slaap meten met je Apple Watch

Slaap is goud waard! En de gevolgen van een gebrek aan kwalitatieve slaap hebben we al in een vorig blog benoemd. Ieder mens is uniek en net als DNA hebben we een ander slaappatroon dan de mensen om ons heen. Je kent vast het gevoel dat je partner een paar tellen nadat hij/zij het hoofdkussen heeft geraakt al in slaap valt, terwijl jij nog een hele tijd ligt te piekeren met de vraag waarom jij niet die persoon bent die zo makkelijk de slaap vat. Maar hoe goed of slecht is je slaappatroon nu echt? Ontdek in dit blog hoe jij je slaap meet met je Apple Watch!

Waarom je slaap meten met bijvoorbeeld een Apple Watch?

We kunnen niet meer zonder technologie. Er zijn steeds meer gadgets die ons leven gemakkelijker maken. Wat je misschien niet weet is dat we veel meer kunnen met onze digitale snufjes dan enkel online zijn op sociale media en het beheren van een agenda. Nu de wintermaanden weer voor de deur staan, voel je jezelf misschien vaker futloos en dit heeft ook invloed op je slaap. Maar hoe ziet jouw slaappatroon er eigenlijk uit? Alvorens je jouw slaap kan verbeteren, moet je natuurlijk eerst weten én meten hoe je huidige slaappatroon eruitziet.

Wanneer we slecht slapen, schrijven we dit maar al te vaak toe aan ‘gewoon een slechte nacht’ en hopen we dat we beter slapen de volgende nacht. Maar hoe ziet ons slaappatroon er eigenlijk uit?

Het is namelijk bewezen dat de mens zeer slecht is in het inschatten van een ‘goede’ of ‘slechte’ nachtrust bij zichzelf. Voordat we veranderingen kunnen aanbrengen in het slaappatroon, is het wel nodig om te weten hoe ons huidig patroon eruitziet. Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden met deze technologische gadgets. Zo bestaat er een heel scala aan apps, zowel voor Apple als voor Android, die jouw slaap kunnen opmeten. Althans, dat beweren ze..

Is je slaap meten met een Apple Watch wel betrouwbaar?

Je slaap meten aan de hand van een app via je telefoon krijgt veel kritiek. De reden is dat deze weinig informatie geven over je slaapgedrag. Dergelijke apps activeer je, waarbij je jouw telefoon onder je hoofdkussen of elders in bed plaatst. Deze registratie, die via bewegingssensoren van je telefoon gebeurt, registreert dus niet of je fysiek beweegt tijdens je slaap, maar enkel de bewegingen die je telefoon waarneemt van het bed. Je kan dus zeggen dat deze metingen terecht onder vuur liggen.

De komst van de Apple Watch heeft hier verandering in gebracht. Via een zogenaamde wearable heb je veel meer functionaliteiten die je inzicht geven in het meten van je slaap. De Apple Watch is uitgerust met een ingebouwde hartslagmeter die ten alle tijden je pieken en dalen kan registeren, wat bij veel activiteiten gunstig is. Denk maar aan het intensief sporten, maar zeker ook bij het meten van je slaap. Een slim horloge dus!

Hoewel er een tal van mogelijkheden zijn om je slaapkwaliteit te meten, is het belangrijk om je te vertellen dat dit slechts indicaties zijn.

De ene app is accurater dan de andere, maar deze metingen zijn nooit 100% betrouwbaar. Slaapspecialisten waarschuwen ons dat we kritisch moeten kijken naar deze gegevens. Een gespecialiseerd slaaponderzoek wordt gemeten aan de hand van elektronen die verbonden zijn met je schedel die een heel scala aan prikkels analyseren. Wat anders dus dan een app die je ademhaling tijdens het slapen opmeet.

Toch kunnen deze applicaties ook nuttig zijn. Door middel van het langdurig gebruik vaneen slaapapp krijg je steeds meer inzichten in je slaappatroon. Een volledige betrouwbaarheid zal je helaas niet krijgen, maar je krijgt wel meer inzichten over je slaappatroon. Aan de hand van deze data heb je zelf de controle om je slaap positief te beïnvloeden. Door middel van slaapmeditatie kan jij mogelijk al beter slapen! Daarnaast hebben we ook nog een aantal andere tips die jou kunnen helpen naar een betere nachtrust.

Hoe meet je Apple Watch jouw slaap?

Via een constante stroom aan informatie registreert je Apple Watch je activiteiten. Via de ingebouwde bewegingssensoren weet je Apple Watch of je een activiteit uitvoert of dat je jezelf in een rustpositie bevindt. Daarnaast maakt Apple Watch ook gebruik van de ingebouwde hartslagmeter. Deze hartslag vertelt je meer over de huidige staat van je lichaam. Tijdens je slaap heb je onder andere een lagere hartslag dan wanneer je wakker bent. Je Apple Watch is dus in staat een onderscheid te maken tussen een periode van slaap en een periode van rust waarin je wakker bent. Bijvoorbeeld tijdens het kijken van een film.
Welke apps kan je gebruiken om je slaap te meten?

Er is een groot aantal apps die inmiddels in staat zijn je slaap te meten. Ze hebben allemaal hetzelfde doel: je meer inzichten geven in je slaappatroon, maar toch is niet elke applicatie hetzelfde. Laten we even kijken naar de meest populaire apps:

AutoSleep

Zoals je al kan vermoeden, registreert deze app volledig automatisch je slaap. Het voordeel hier is dat je niet via een externe manier een bepaalde app moet activeren. Sommige beweren dat deze daarom app accurater is dan andere apps, terwijl de meningen sterk verdeeld zijn. Je kan deze app ook gebruiken zonder Apple Watch, maar uiteraard krijg je dan minder accurate statistieken te zien.

Voor 4,49 euro krijg je toegang tot alle functies die AutoSleep te bieden heeft. Er is helaas nog geen gratis variant.

  1. Door middel van een vragenlijst krijgt AutoSleep meer inzicht in je doelen en wensen.
  2. Indien je de Apple Watch draagt, hoef jij enkel maar je wekker te zetten. AutoSleep zal je slaap en slaapkwaliteit volgen en je via een alert in de ochtend een update geven.
  3. Als je de Apple Watch niet draagt gedurende je slaap, plaats hem dan aan de oplader net voor het slapen gaan.
  4. Op het moment dat je je iPhone weer aanraakt, zal AutoSleep weten dat je wakker bent.

SleepWatch

Via SleepWatch kan je heel gemakkelijk je doelen bepalen. Wil je minimaal 9 uur per nacht slapen? Stel je alarm in en je krijgt automatisch een update via de app wanneer het bedtijd is. Ook schakelt de app automatisch je telefoon in zijn slaapmodus. In de ochtend krijg je een overzicht van je afgelopen nacht, waarin een hele hoop data beschikbaar is:

Hoe werkt de SleepWatch App?

  1. Open de app via je telefoon en stel je doelen.
  2. Je kan kiezen voor een automatische tracking. Hierbij krijg je automatisch een overzicht van de gehele periode dat je de Apple Watch draagt. Je kan ook manueel bepalen wanneer deze begint met tracken.
  3. Door simpelweg je Apple Watch in de slaapmodus te activeren, begint SleepWatch met tracken. Dit doe je door omhoog te swipen op je watch.

Via de statistieken zie je een duidelijk overzicht van je nacht. De gekleurde, horizontale balken tonen je een onderscheid tussen onderbroken slaap, lichte slaap en rustvolle slaap. De rustvolle slaap wordt ook gezien als je diepe slaap. Op basis van deze variabelen krijg je in een oogopslag te zien hoe kwalitatief je slaap is geweest. Daarnaast krijg je meer informatie over je hartslag, die allemaal bijdragen aan de mate van kwaliteit.

Onder het tabblad Trends zie je een overzicht van afgelopen week. Via dit overzicht kan je zien of jij je slaap al hebt kunnen verbeteren. Zie je geen verandering? Probeer dan zeker hier met ons in contact te komen. Wij gaan je persoonlijk verder helpen. Het voordeel van SleepWatch is dat het een gratis applicatie, die je informatie geeft waarmee je vooruit kunt!

Pillow

Pillow is momenteel de populairste app voor het meten van je slaap met de Apple Watch. De app biedt namelijk een breed aanbod van opties. De applicatie heeft een gratis versie maar ook een betaalde premiumversie. Het bedrag is afhankelijk van de tijdsduur waarvoor je de premiumversie wenst te gebruiken.
Het grootste verschil met bovenstaande apps is dat je met Pillow ook kan kiezen voor audio-opnames tijdens je slaap. Slaap je onrustig, heb je last van nachtmerries of ben je gewoon benieuwd? Dan kun je de volgende ochtend deze opnames gewoon terug luisteren.

Een ander groot verschil met andere apps is dat Pillow bepaalt wanneer het voor jou de beste tijd is om wakker te worden. Via een marge van 30 minuten, kijkt Pillow naar je slaapcyclus en wekt je op het meest gunstige tijdstip. Ben je alsnog een snoozer? Geen probleem, Pillow voorziet ook een handige Snooze functionaliteit waardoor je niet terug in slaap valt. Vergeet alleen niet dat Snoozen erg slecht is voor je slaapkwaliteit! Je wordt namelijk op een heel gunstig moment opnieuw gewekt.

In de ochtend krijg je van de pillow app aan de hand van felgekleurde neonlichten je slaaprapport. Dit slaaprapport vertelt je hoelang je hebt geslapen inclusief een percentage dat je slaapkwaliteit weergeeft. In de opties bovenaan de app, kan je jouw audiofragmenten raadplegen en krijg je meer inzichten over je hartslag gedurende de nacht.

Hoe werkt de slaap-app Pillow?

  1. Deze app bedien je volledig op je telefoon, behalve het activeren van je alarm.
  2. Zet je wekker en zie meteen hoeveel resterende slaapuren je nog hebt
  3. Door omhoog te swipen krijg je meer opties. Zo kan je kiezen tussen ‘full modus’ waarbij alle mogelijke opties geactiveerd worden. Je hebt ook andere mogelijkheden:
    1. Power Nap: voor een kortstondige slaap tot 20 minuten
    2. Recovery Nap: deze functie is bedoeld voor een slaapcyclus tot 45 minuten
    3. Full Cycle Nap: Hierbij meet de app je slaap gedurende een periode tot maximaal 120 minuten
  4.  Wanneer alle instellingen voltooid zijn, open je de app via jouw Apple Watch en druk je op start.
  5. Het is belangrijk dat je de applicatie via je telefoon actief houdt, je kan uiteraard je scherm dempen, maar sluit de app niet geheel af.

Slaap verbeteren met je Apple Watch

Om je slaap uiteindelijk te kunnen verbeteren aan de hand van je Apple Watch, is het belangrijk om een app te kiezen die voor jou het handigste is en niet veel moeite kost. Probeer deze uit voor een langere periode, zodat je een overzicht krijgt van je eigen slaappatroon.

Een vast slaappatroon is enorm belangrijk voor je goede nachtrust. Het is dan ook zeer gunstig om een routine te creëren in het gebruiken van deze app, om een zo duidelijk mogelijk verschil te zien in je slaapkwaliteit. Wanneer je een duidelijk beeld hebt kan je aan de slag met bovenstaande tips, waarvan jij het effect de volgende ochtend meteen kan waarnemen in je eigen gepersonaliseerd dashboard!

Zou je direct een positief effect willen zien bij het opmeten van je slaapkwaliteit? Probeer dan onze Good Night Caps. Uit verschillende applicaties is gebleken dat deze app helpt bij het verbeteren van je slaapkwaliteit, gedurende de hele cyclus. Lees hier meer over dit slaapsupplement.

Vond je dit een interessant artikel?

Deel het via onderstaande social media kanalen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email